Van mijn eerst verdiende geld in een buitensportwinkel kocht ik, in diezelfde winkel, mijn eerste paar LOWA wandelschoenen. Robuuste en stijve schoenen waren dat. Vandaag, flink wat jaren later, heb ik een heel ander paar schoenen van LOWA aan: de Fortux uit de nieuwe All Terrain Running (ATR) collectie. Deze collectie bestaande uit drie verschillende modellen die zich richt op de trailrunner. Tijd om de paden op te gaan zoeken en te ervaren hoe deze schoenen zijn.
Zand, bospaadjes met modder en dan weer wat grovere ondergrond met stenen. Klimmetjes en afdalingen. Je komt het hier in de bossen rondom Nijmegen allemaal tegen tijdens een rondje hardlopen. Ik ben op pad met de nieuwe LOWA Fortux ATR schoen. Een schoen gemaakt voor (ultra)lange trails door de hoge mate van demping in de zool in combinatie met een licht gewicht (610 gram per paar). Bij een eerste aanblik zou je denken dat de schoenen smal zijn. De voorkant is namelijk puntig iets wat ik van mijn andere trailschoenen niet gewend ben omdat ik een brede voet heb.
Eenmaal in de schoen is er eigenlijk best veel ruimte voor alle tenen. Het voelt gelijk goed. Bij het aantrekken van de veters valt op dat de veters goed aan te trekken zijn. Dat komt voornamelijk doordat de tong een kunststof bovenlaag heeft en de veters hier als het ware overheen glijden. Diezelfde tong zit vast aan de binnenschoen en verschuift daarom niet van zijn plek. Een elastieken lusje over de tong kan gebruikt worden om de veters als ze gestrikt zijn onderdoor te halen. Zonder die lusjes blijven de veters ook goed gestrikt, tijdens het lopen hebben die niet de neiging om los te gaan.
Het bovenwerk van de schoen is luchtig en is verstevigd met Reptex Sport. Dat zijn dunne reepjes kunststof die de buitenstof beschermen tegen openrijten door stenen of takken. Nu heb ik de schoen nog niet tussen scherpere stenen kunnen proberen en weet ik niet of dit ook echt bijdraagt aan minder slijtage. De “toe box” heeft een goede en stevige neus die deels doorloopt over de tenen die goed beschermd in de schoen zitten.
Het EVA onderstel van de schoen bestaat uit drie componenten met een DYNEVA tussenzool die voor de hoge mate aan de demping zorgt gecombineerd met een TRAC buitenzool met unidirectionele noppen. Dat houdt in dat onder de voorvoet de noppen naar achteren gericht staan voor grip omhoog en de noppen onder de hak naar voren gericht zijn om in een afdaling goed te kunnen remmen. Het valt op hoeveel grip de buitenzool heeft. Omhoog of omlaag, wegglijden gebeurt zelden.
En daarmee kom ik ook op het sterkste punt van deze schoen de mate van demping gecombineerd met de stabiliteit van de schoen is perfect. De trend om schoenen steeds meer demping maar ook meer ‘rebound’ te geven is op de trails niet altijd even fijn. Een schoen moet, zeker in een afdaling vertrouwen geven en dat doet een schoen naar mijn idee vooral door de voet optimaal te ondersteunen en voorspelbaar te zijn. Zolen met een hoge mate van demping geven je vaak het gevoel alsof je met een te zachte band door de bocht gaat. Dat is bij de Fortux perfect uitgebalanceerd en hierin blinkt de schoen voor mij uit. De sterk gebogen zool, ook wel rocker genoemd, samen met een drop van 6 mm laten je voet heel natuurlijk lopen.
Toch schuilt er ook een klein nadeel in diezelfde zool. Een carbon versterkte plaat moet deels voor de rebound zorgen en daarnaast fungeren als een plaat die je voet behoedt voor scherpe stenen die doorprikken. Dat werkt goed, maar na ongeveer 100 km in deze schoenen heb ik het gevoel dat de bal van mijn voet beurs is van diezelfde platen. Links valt mee, maar rechts is overduidelijk gevoelig. Dit kan best iets persoonlijks zijn want ik heb ook in andere (weg)schoenen een haat-liefde verhouding met carbonplaten.
Concluderend kan ik zeggen dat de LOWA Fortux een prettige, comfortabele en lichte schoen is, die vertrouwen geeft op de trails met een ongekende grip. Het vakmanschap van LOWA om goede schoenen te maken zie je terug in alle details en de kwaliteit van de pasvorm merk je als je met dit paar onderweg bent.